الخميس، أغسطس ٠٩، ٢٠٠٧

سويتش

أنا لازم اصحى أروح شغلى
غيّرت ريقى بشاى وحليب
و نزلت أجرى بجزمه كاوتش
نسيت قصايد غنّيتها . . ليلة امبارح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ و الاّ ما نسيتش
أنا أصلى شاعر و مهندس . . فى دماغى سويتش
لتحت .. أقعد على مكتب
لفوق .. أغنّى و أدندن
لتحت .. تلاقينى مؤدب
لفوق .. أبرق و اتجنّن
و احط إيدى فى عبّى واجيب
شعر البارودى فى سرنديب
وسلسلة كان فيها صليب . . تحت بلوزة
وعسكرى لابس خوذة . . يلعب تحطيب
و اروح مع شوية مجاذيب
فى حوش قدم يشربوا جوزة . . فى الجلوكوزة
ويغنوا مصر بشوق و نحيب
و الشمس على شط العجمى . . مش عايزة تغيب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ عمّالة تزنّ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ أفرد كفّى
تنام عليه لحد ما تطفى
و ارجع لكم أبكى و أئنّ
على كومبيوتر آى بى إم
كل الجروح تفتح و تلمّ
و انا لازم اصحى أروح شغلى
غيرت ريقى بشاى سادة
كان المنبه صوته كئيب . . زى العادة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ و الديك يدّن
بشكل متطور جداً
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ أو متخلّف
أنا أصلى أصبحت مخرّف
باكتب برامج و بألِّف
و انا لازم اصحى أروح شغلى
أمين حداد
كتبت فى أوائل التسعينات

هناك ١١ تعليقًا:

  1. أعجبتني فكرة الدماغ الذي يتحول إلى سويتش

    هكذا نعيش أحياناً بأزرار غير مرئية فتتغير أحوالنا وطبائعنا وأمزجتنا

    جميل.. أيها الصديق الجميل

    ردحذف
  2. عيب قوى لما تبقى من ريحه الحبايب
    و النرجسية عندك عاليه قوى
    وتحب تسمع لنفسك بس
    ويبقى على رجليك نقش الحنه
    وسط المدونات

    ردحذف
  3. أشكرك يا ياسر على تعليقك الجميل
    --

    السيد الذى خاب أمله فى
    أولا لم أفهم -بجد- ما الذى خيّب أملك فى
    هل تقصد أننى لم أزر مدونتك؟
    أنا أزور معظم المدونات ولكنى لا أعلق إلا نادرا خجلا من أن يعتبر ذلك دعوة لزيارة مدونتى
    أما عن النرجسية - فأنت أول من نعتنى بهذه الصفة وأنا عمرى الآن تسعة وأربعون عاما -
    طبعا أنا مقصر فى حق الشعراء الشباب
    ولكنى أقرأ قصائد من يرسل شعره لى وأقول له رأيى شفاهة
    أما عن الحنة التى نقشت على قدمى - فأقول لك أن الحنة لم تلامس جسدى إلا مرة واحدة عندما ملست على قبر الإمام التونسى فى ناحية البساتين - وهو قبر مخضب بالحناء
    ولم يلاحظ أحد هذه الحناء إلا صباح اليوم التالى فاعتبرت جدتى أن الملائكة قاموا بوضع الحنة على كفى
    أرجو أن تعذرنى عن خطأ لم أقترفه
    وأن تدرك أن الحزن الذى يسببه لى قولك أن أملك قد خاب فى أكبر مما تتخيل
    فالآمال الخائبة كثيرة ولا أريد أن أكون أحد أسبابها

    ردحذف
  4. يؤسفني منك
    أن تجعل من الخجل شماعة لك
    ولك مني إحترامي الشديد
    بصراحتك أنك مُقصر في حق الشعراء الشباب
    وها أنت تعترف بأنك من مكانك فقط تنتظر لمن يُرسل إليك بِشعره لتقرأه
    لتخبره برأيك
    فمن شاء أن يحضر إلى بلاط مملكتك
    ويُسمعك من مدحه ما تطرب له اُذنيك
    مرحباً به ومن لم يشأ فليذهب إلى الجحيم
    هكذا هي نرجسيات الملوك
    تخشى التحرك من فوق عروشها
    فكم من ملوك سقطوا من فوق عروشهم
    بسبب عدم نزولِهم لعامة الشعب والإختلاط بينهم
    ويؤسفني شاعر مثلك أكن له كل تقدير واحترام أنك فسرت كلامي حرفياً
    وأعتقدت أن لي املاً مُعلقاً بك
    واخيراً
    رحم الله إمرءً عرف قدر نفسه

    ردحذف
  5. استاذ امين
    عندى كلمتين للاستاذ.واحد خاب امله فيك .
    هو ايه المطلوب بالظبط من الشاعر امين حداد تجاه الشعراء الشبان .
    فامين حداد ليس نادى ادب ولا دار نشر ولا مدير بيت ثقافة .
    فالجميل ان امين حداد مهندسا وعلى علاقة قوية بتفاصيل الحياه العملية وفى نفس الوقت شاعر بجد مجنون وليس هو من المحبطين او من يدعوا الاحباط هؤلاء الناس الذين يضعوا ايديهم على خدودهم كانهم هيتصوروا .
    الجميل فى امين حداد انه انسان مصرى عادى ومش عادى .
    استاذ امين بقى
    انا مش مصدق ان القصيدة دى مكتوبة فى اوائل التسعينات .
    بجد القصيدة فيها تعبيرات تعتبر جديدة لغاية دلوقتى .
    طول عمرك شباب يا عم امين

    ردحذف
  6. يا أمين قصايدك آنتي-دبرسيف
    دايماً بتنعشني :)

    نيالك عندك سويتش، أنا مشكلتي الكبرى إنو أحيان كتيرة السويتش بيتعطل معايا :(

    ردحذف
  7. يا أمين قصايدك آنتي-دبرسيف
    دايماً بتنعشني :)

    نيالك عندك سويتش، أنا مشكلتي الكبرى إنو أحيان كتيرة السويتش بيتعطل معايا :(

    ردحذف
  8. مش عارف أقول إيه
    بس هحاول أكون صادق

    حضرتك فوق فكرة تقييم عيل صغير زيي
    بس عجبتني قوي الوطن بشكل فاجع
    لميت البيت وقعدت اقراهلهم


    ربنا يوفقك يافندم

    ولو حضرتك فاضي تشرفنا زيارتك

    ردحذف
  9. أنا بدرس هندسة وكنت بتضايق إن دايما الناس اللي بتكتب معظمهم دكاترة واتبسط قوي لما عرفت إن حضرتك مهندس :)

    ردحذف